Pages

Wednesday 8 June 2011

..Usia itu mematangkan..



Teringat beberapa tahun lalu. Menjadi “duta kecil” dalam mempromosikan UIA di sekolah sendiri. Disapa seorang pemudi. Diajukan soalan yang tidak pernah terlintas dalam fikiran. 

“Macam mana nak jadi matang ya?”. 

Hairan dan sangat pelik ketika itu. Maka soalannya dibalas dengan soalan. 

“Maksud adik ‘matang’ yang bagaimana ya?”.


Jujurnya dia menjawab. 

“Matang macam kakak la!”. 

Terkesima seketika. 

“Macam saya?”. 

Tahap kehairanan saya semakin bertambah. 
Bagaimana adik ini mampu mengukur ‘kematangan’ saya sedangkan kami baru pertama kali bersua muka.Dahi saya berkerut. Tanpa sempat bertanya adik ini meneruskan kata-katanya.

“Sebenarnya adik selalu perhatikan kakak dulu. Gerak-geri, tindak-tanduk, percakapan kakak dan semua la.” 

 Terdetik dalam hati,rupanya selama saya menuntut di sekolah itu perilaku saya diperhatikan. Saya dinilai dalam senyap. Matanya setia memerhatikan wajah saya. Menantikan jawapan barangkali. Seperti tadi, soalannya dijawab dengan soalan. 

“ Umur adik berapa?”. 

“16 tahun.Tingkatan 4. Kenapa tanya umur saya pula?” .

Saya menjawab ringkas. 
“ Adik masih muda. Perjalanan hidup masih panjang. Lalui usia itu. Kematangan pasti datang.”



~Mudah-mudahan adik ini menemui ‘kematangan’ yang dicari.~


-aidan-

1 comment:

brothersayed said...

Ameen...mudah mudahan adik tu menemui kematangan yang dicari..~